Tibi barátomnak (IPK) köszönhetően én is szeretnék hozzájárulni e jópofa és hétköznapi blog bővítéséhez. Igaz, kicsit talán más szemmel, mert én csak rosszat tudok mondani az autókról, mert hát jó autót nem hoznak javítani. Így jutottam el az elmúlt évek alatt, hogy a maga nemében minden autó remek.
Amúgy a címben feltett a kérdésre egyértelműen nem lehet válaszolni, hisz oly színes a paletta. A gyönyörű Alfáktól,
a gyakran oly megbízhatatlan Renaultokig.
Egyetlen dolog közös bennük - mind fejlettebb és modernebb elődjénél. Környezetbarátabb működést, nagyobb kényelmet, több luxust és biztonságot adnak. És mibe kerül mindez nekünk?
Egyben cserélhető alkatrészekre, bonyolult és időrabló diagnosztikára, gyakori és költséges szervizelésekre és - ami még érdekesebb - sok esetben egyszerűen érthetetlen a mai autós számára mit és miért is kell javítani az autón.
Ugyan hány felhasználó van tisztában az EGR szelep jelentőségével? Akkor miért kell hatvanezerért kicserélni? A lambda szonda már ismerősebb sokunk számára, de ha átlép a lambda szabályozás egy adaptációs határt, akkor vajon tudjuk mi is történt?
Pedig alig húsz (!) éve van rendszeresen beépítve a benzines autókba. Itt érezzük át az iróniát.
Pláne akkor, amikor valaki egy motorvezérlőre azt mondja, hogy primitív és egyszerű - akár egy első generációsra is.Ezzel az emberrel szívesen építtetnék egy motorvezérlőt és fel is programoztatnám. Minden segítséget megadva neki.
Persze nem sikerülne, hisz 1990-ben sem hülyék tervezték és gyártatták le.
Ilyenkor jön az hogy Gregory House módjára a diagnosztikai szakember pontról pontra haladva jut el a hiba okáig.
Ami pár napja nekem is fél órámba telt például telt egy 10 éves Vectránál, és végeredményben két relét kellett visszacserélni.
És itt az ügyfeleket sajnálom. Mert a szupermodern telefonokat is már megtanultuk újraindítani és a hibáival együtt élni, de ugyanezt megtehetjük a többmilliós járműveinknél is? Amúgy is hogy használjuk a mobilt? Érdemes összeszámolni, hogy a sok funkcióból mennyit használunk. Nem vagyunk egyformák, de ez 0.1-10%-ig terjedhet.
És ez lopakodik be az új járművekbe is. A szakemberképzés katasztrofális, a háttéranyag, az információ nehezen megszerezhető és a műszerek megfizethetetlenek. És itt jön a képbe a szoftverhiba is. Minden esetben a gyári megoldás a legjobb, de mi van akkor, ha az se jó?
Szerintem itt érdemes egy pillanatra megállni és elgondolkozni. A régebbi autónk tényleg annyival rosszabb lennének, tényleg nem érdemes megjavítani a hibát és inkább hanyatt-homlok lecseréljük valami újabbra?
Nem mondom, hogy majd meglátjuk, mert a probléma nem a küszöbön áll, hanem már rég megérkezett. Mindenkinek van legalább egy ismerőse, aki így-vagy úgy, de pórul járt. Na, ezekről mesélek majd nektek. :)
Az utolsó 100 komment: