hozzászólások

  • attesz86: Sziasztok, nekem ez a repülés tetszik: youtu.be/MyyTdi8RK9E A hajtóműről bővebben: www.hunjettur... (2011.04.09. 13:57) Hatejamo hét - Nem esik le!
  • wagnergabesz: Üdv.! Én vagyok a Gerle építője. A műrepülő vitorlázó, még hajtóművel sem tudja túllépni a 15-20... (2011.04.04. 20:11) Hatejamo hét - Nem esik le!
  • Sutheo: Nekem az volt a leggázabb amikor apám fiestájában (2006-os a kocsi) kellett izzót cserélni. Az els... (2010.10.30. 23:57) Milyenek a mai autók egy szakember szemével?
  • ColT: @J.G.: A melóhelyemen ingyenes a parkolás (ipari övezet). A melóm meg megköveteli, hogy rohangássz... (2010.10.24. 01:02) Parkolówestern - SZÍVj!
  • Kifordított kacagány: @J.G.: a hely az enyém, meg a tiéd, közterület. a mi pénzünkből épül és a mi pénzünkből tartják ka... (2010.10.20. 09:14) Parkolówestern - SZÍVj!
  • Utolsó 20

várható időjárás

DeLuxe videók

Partnereink

Rendezvény

Beléptetőrendszer projekt a belvárosban

2010.08.30. 21:45 | Sanyi. | 20 komment

Címkék: közlekedés parkolás pécsmassif

Pécs belvárosa - mint számos más magyar nagyvárosban – igen komoly forgalmi problémákkal küzd. Jó szokás szerint az irodák, és közhivatalok nagy része a belsőbb kerületekben (esetünkben értelemszerűen egy darab) található, így igen jelentős forgalmat generál. A helyzet sok esetben rendkívül súlyos forgalmi problémákat idéz elő, különösen a reggeli és délutáni csúcsidőkben.


A helyzet oldására Európában többféle megoldással is próbálkoztak, és a legújabb hírek szerint a Baranyai megyeszékhelyen is felröppent egy új javaslat. A városatyák – Dévényi Sándor építész kezdeményezésére – legújabb ötlete a szűkebb értelemben belváros forgalmának korlátozására, egyenlőre ismeretlen vezérlésű sorompók elhelyezése a fő behajtási útvonalon.

– Egy újabb tervezői pályázatot szeretnénk kiírni a modern, sorompós belvárosi beléptetőrendszer kialakítására, miután az előző érvénytelen volt – közölte Dévényi Sándor, Pécs városfejlesztési bizottságának elnöke. Megerősítve egy korábbi nyilatkozatát, elmondta, Pécs csökkentett forgalmú övezettel védett területeinek végpontjain sorompós ki- és behajtási rendszert kívánnak megvalósítani. Hogy pontosan mifélét, az a tervezőkön is múlik, de szóba jöhet olyan rendszer is, amely az autók rendszámát olvasná le.

A bizottsági elnök hangsúlyozta, hogy a cél nem a bevételek növelése lenne a csökkentett forgalmú övezetben, hanem az ellenőrzés, és a jó értelemben vett korlátozás, a szűken vett belváros forgalmának további mérséklése. A sorompós rendszerrel kiküszöbölhetőek lennének az olyan, ma élő problémát jelentő jelenségek, minthogy elhúzódik, vagy nem a megfelelős időben történik a belvárosi áruszállítás, a csak rövid, meghatározott időre szóló, más célú behajtás, avagy a trükközés, az engedély megfizetésének elkerülésére tett kísérletek.

Bama.hu

Próbáljuk meg konstruktívan megközelíteni a problémát. Helyezzük egy idealista környezetbe az eseményeket, és némítsuk el azokat a felhangokat, miszerint az egész beruházás csak a vezetői juttatások és a helyi – holdudvar – vállalkozói körök bevételének kiegészítését szolgálná. Ne is gondoljunk olyanra sem, hogy az esetleges belépő „kulcsok” odaítélése is kisebb-nagyobb panamázások színteréül szolgálna. Mégsem Zsarátnokról beszélünk.

A probléma gyökere még csak nem is a mában van, hanem mélyen a múltban gyökerezik, és jó szokás szerint eleink – nem ismervén a jövőbelátás csodálatos képességét – halmozták a hibákat. A legnagyobb gondokkal a Pécshez hasonló kora középkori városszerkezetre épülő települések küzdenek. Több száz évvel ezelőtt, ugyanis nem volt szempont a XX. századi gépjárműforgalom, és infrastruktúra befogadása.

Azért érdemes azon eltűnődni egy pillanatra hogy 200 évvel ezelőtt az angol jövőkutatók abban látták a legkomolyabb veszélyt, hogy a ló vontatta tömegközlekedés akkori fejlődése mellett az 1900-as évekre London elmerül majd a lószarban. Vagy vegyünk egy későbbi példát.

Szintén aktuális probléma a szocialista tulajdonviszonyokra méretezett lakótelepi parkolóhelyek száma is. Ki gondolta volna ’70-ben, ’80-ban, hogy kései leszármazottaik majd 0 Ft befizetésével juthatnak vadiúj gépkocsihoz. Ráadásul azonnal…

Pont az ellenkezője volt a cél. Magas falak, szűk utcák, mert akkoriban a keletről nagy valószínűséggel nem a vendégmunkások áradata érkezett.
A mai belvárost így hát fallal vették körül eleink védve az értékeiket. A középkori városfalaknak a védelmi funkción túl később más szerepe is akadt. A környékbeli kézművesek és kereskedők, kihasználva az „előre gyártott” építőelemet, a fal tövébe települtek, ahhoz építve házaikat. Ezek jórészt megmaradtak a mának, így sokuk védelmet élvez, tehát nem úgy megy az újjátervezés hogy lebontjuk a régi házakat, és rittyentünk egy szép nagy parkolóházat, vagy mélygarázst.

Mélygarázs…Az éremnek két oldala van, itt sincs ez másképp. Azt már tudjuk, hogy mi van a föld felett, no de alatta? Pécs gyakorlatilag egy óriási ásatás lehetne, alig akad a városban pár négyzetméternyi terület ami alatt ne akadna valamilyen, római/ókeresztény/török emlék, rom. Ahol pedig épp nincs, ott török temető van. Még mélyebben pedig egy kiterjedt pincerendszert találunk, ami egészen megdöbbentő dimenziókkal rendelkezik, és sokan nincsenek is tisztában a létével, nem hogy a kiterjedésével.

A Centrum mélygarázs építését megelőző feltárás a Kossuth tér alatt.

Ez tehát az alapállapot, innen indulunk. A következő lépés a szabályozási terv, ami gondolom alapvetően nem akadályozná meg egy komolyabb parkolóház kivitelezését, a költségeket azonban bizonyára horrorisztikussá tenné, ami tekintve a hosszú távú megtérülést elriasztja a potenciális megrendelőket. (A város ismert költségvetési helyzete miatt, önkormányzati beruházást nem is feltételezek.)

Jelen állás szerint, aki nem lesz jogosult a belső zónába való behajtásra, annak három választása van. A központhoz legközelebbi a frissen átadott ropogós Centrum Parkoló mélygarázs. Ennek az építménynek sem volt akadályoktól mentes a kivitelezése, hiszen egy közműalagutakkal bőségesen megrogyasztott ex-parkoló alá kellett süllyeszteni az építményt. Ugyan valójában a megvalósult egy szintes megoldás gyakorlatilag nem jelent könnyebbséget – hiszen a befogadóképessége szinte azonos az eredeti parkolóéval -, ellenben vitathatatlanul emeli a belváros fényét, hiszen a szürke aszfaltot világos térkő, és a parkoló autókat kávézók teraszai váltották fel.

A Kossuth tér ma, alatta a mélygarázs.

A következő verzió a szomszédos bevásárlóközpont tetején lévő parkoló. Ez volt, amikor megépült sokat segített, de a szemfüles vezetőség élt a lehetőséggel, és kihasználva az igényeket jól feljebb is emelte az egy órán túli parkolás árát. (Személyes véleményem szerint ezzel jelentősen ugyan nem tudták csökkenteni az ott parkoló autók számát - mert azért egy óra alatt sok mindent el lehet intézni -, viszont hosszútávon még talán máshol érdemesebb is parkolni, mert anyu egy pár órás shopping után egész szép summát kell beleszórjon a jegy automatába.)

A harmadik verzió – és talán a jövőbeni megoldás kulcsa – az ún. „centrumparkoló”. (Ez esetben a szomszédos áruház a keresztanya.) Ez egy meglehetősen nagy terület, és bár a geotechnikai adottságait nem ismerem, de a nagy számú kéregető, és a humusz eltakarítása után, itt egy nagyon komoly – többszintes – teremgarázs lenne létrehozható.

No de várjunk csak! Az eredeti indok az, hogy a szűken vett belváros forgalmát akarják csökkenteni. A hamarosan életbe lépő forgalmi rend a következő:

Az így lezárt utcákban gyakorlatilag csak a lakók parkolnak állandó jelleggel, ami meglepő módon nem túl megterhelő. Bármikor találni szabad helyet. A szállítók, pékek stb. kategória továbbra is be tud majd menni, mert be kell. Civilek elenyésző számban hajtanak be, amúgy is jó bevételi forrás az ők büntetése. De akkor milyen forgalmat fog ez a rendszer csökkenteni? Száz, vagy több száz millióért?

Spórolnánk inkább parkolóházra…
 




A bejegyzés trackback címe:

https://sopianaedeluxe.blog.hu/api/trackback/id/tr152231801

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2010.08.30. 21:56:05

Igazából leszarom, hál'Isten nem érint, ritka hogyautóval be kelljen mennem az érint területekre. Ha be kell, akkor általában az Árkád tetején lerakom az autót, aztán gyaloglás. Felesleges nem ott lakóknak oda bemenni.
Egyébként a Kossuth téri mélygarázsban mennyi a parkolás? A múltkor is elfelejtettem megnézni mikor arra jártam.

Sanyi. · http://www.sopianaedeluxe.blog.hu 2010.08.30. 22:14:18

Egyszer voltam, akkor asszem 300-350 volt.

Brigi \"B. A.\" főnöke 2010.08.31. 00:17:41

Vihar egy pohár vízben. A belváros annyira kicsi, hogy 10-15 perc sétával be lehet jutni a fizetős övezet határától bárhova. A forgalom-csillapított övezet még kisebb.

Mi is van ott, ami említést érdemel? Belvárosi suli, bíróság, múzeumok. Akkora nagy teherfogalom nincs arrafelé. Ha meg valaki lakást felújít, akkor hadd ne szívassuk már meg még jobban, így is eladhatatlanok azok az ingatlanok. Mert nem lehet parkolni.

Parkolás:
Árkád, mert ott utólag fizetsz, papírpénzzel is lehet, és nincs az, hogy 10 perc múlva lejár a jegyem, rohanjuk, de rosszul jár az órám, és ott a csomag. Lerakom a gépet a korlát mellé, és egyedül vagyok 30 méteres körzetben, nem nyitják neki, nem gyullad fel mellettem az R8 vagy az IRAN-01. :) 350 Ft-ot nekem ez megér.
Centrum parkolóban nem merem otthagyni a kocsit 3 percre sem, a cikkben is említett okok miatt.
Méltatlanul kimaradt a Búza téren lévő mélygarázs, 60 Ft/félóra. Picit szűk és sötét, de melyik mélygarázs nem?

Nszabi (törölt) 2010.08.31. 00:26:14

Hat igazabol ehhez nem tudok hozzaszolni...Tipikus magyar mentalitas!Egyszeru:Londonban jarok,szeretnek bemenni a belso zonaba,valaszthatok hogy kocsival megyek jo penzert,vagy felulok a metrora,buszra,barmire.Meg jo hogy a metrot-buszt valasztom,a tokom se akar 2 ora elfoglaltsagert annyi penzt fizetni!!De hat mi mindenhova autoval megyunk,meg a klotyora is,ugye?Mert megtehetjuk,meg mit mond a szomszed hogy itt a szep kocsi,aztan busszal jar dolgozni..Hja,hogy hitel van az auton,menni koll vele,mert azert vette a polgar?Hat menjen,en is autozom sokat,de nem rostellek bicajra,buszra,vonatra felugrani!!Melygarazs?Minek?Nem autonak kell a hely,hanem a tomegkozlekedest fejleszteni,hosszabb tavon jobban megerne!!

2010.08.31. 00:39:51

@Nszabi: Látszik hogy angliában élsz. Ha néha elnéznél Pécsre, látnád hogy a tömegközlekedős elméletet egyáltalán nem működik. Csak egy példa: A munkahelyemről hazamenni autóval negyed óra. Busszal mindez minimum egy óra, de ha nem hétköznap van akkor több. És mindezt úgy, hogy Pécsen Mo.-hoz képest még egész jónak nevezhetjük a tömegközlekedést. Úgyhogy ez nem "magyar mentalitás" (már a tököm tele van ezzel a fos dumával, ki találta ezt ki?) hanem józan ész.

2010.08.31. 00:42:45

@Sanyi.: 300-350? Akkor szerintem maradok az Árkádnál, ott ahol én megállok csak kevesek állnak meg (Media Markt autórádió beszerelő szarjától még egy kicsit odébb), nem ver neki semmit a többi autós, és elég jó helyen van.

Kopi3.14 2010.08.31. 02:40:40

@Nszabi: Ha nem ismered Pécset, akkor talán nem kéne belevau, mert csak lejáratod magad. Ha pedig a posztot értelmezve elolvasni sem tudod, az utolsó mondatig, akkor megint inkább menj neki a falnak, koppanj nagyot, s hallgass el gyorsan!

nyelv-ész 2010.08.31. 07:27:22

@GSX-R: "A munkahelyemről hazamenni autóval negyed óra. Busszal mindez minimum egy óra..."

Akkor tehát mégis csak szükséges a tömegközlekedés fejlesztése, hiszen ha autóval ennyi, akkor a busz is meg tudná tenni nem sokkal több idő alatt. Bizonyára a járatszervezés rossz.

petyóka 2010.08.31. 08:15:20

"A városatyák legújabb ötlete a belváros forgalmának korlátozására, egyenlőre ismeretlen vezérlésű sorompók elhelyezése a fő behajtási útvonalon."

EGYENLŐRE? Vazze! Eszem, f*szom megáll!

yaffa · http://www.yaffa.blog.hu 2010.08.31. 09:32:08

@petyóka: amíg a muszájt nem írják MUSZÁLY-nak, én már fel sem húzom magam... :D

Sanyi. · http://www.sopianaedeluxe.blog.hu 2010.08.31. 11:11:38

@Brigi \"B. A.\" főnöke: A C(!)entrum parkoló, az a haltéri mélygarázs hivatalos neve.
Ti pécsiek vagytok? :)

IPK 2010.08.31. 11:34:54

@yaffa: emmost télleg muszály vólt?
hehe

Lxa 2010.08.31. 17:13:40

A Kossuth téri mélybe 360 egy óra asszem. Azért az elég brutál a Király-ház 150-éhez képest.... A másik, hogy ha szeretnék beugrani a Mária utcában lakó cimborámhoz hol álljak meg? Mondjuk, hogy nem akarok gyalogolni. A történelmi belváros északi részén (Ágoston tértől a Klímó-ig) szinte nincs is parkoló. Motorral/robogóval Mo. talán egyik legszárazabb (= lehetne használni) városában semmilyen előnyt nem élvezek pl. Én örülök minden előremutató változásnak, de azért lenne itt mit tenni még...

Brigi \"B. A.\" főnöke 2010.08.31. 20:03:53

@Sanyi.: Csak én, Brigi fiktív személy. :)

Nem ugyanarra a mélygarázsra gondolunk, én arra gondolok, ami a Nagy Lajos utcában van (Egyetem utca folytatása felfelé.)

Ez pedig bónusz:
indafoto.hu/brigifonoke/image/9163439-d71ca129/237547

:D

Brigi \"B. A.\" főnöke 2010.08.31. 23:10:39

@Sanyi.: Én csak böktem valamelyikre a listából, fel sem tűt, hogy el van gépelve..

Amúgy meg elindultál a celebbé válás rögös útján, TotalCar címlap, paparazzik fogják fotózni a házad és a kocsid a nap minden órájában, bálványkereső tinilányok dobálják majd feléd a tangáikat..

:D

2010.09.01. 00:09:38

@Brigi \"B. A.\" főnöke: Ez se mai kép, ahogy elnézem. Egyébként azt a külső sávban lévő "bónuszt" én is láttam már párszor, szerintem jól néz ki. Szolidan, igényesen van tuningolva, nem esett túlzásokba a tulaj. Gyári állapot, szép felni, kis ültetés, és pár gyári (?) Spoiler.

2010.09.01. 00:14:45

Most néztem vissza pár posztot, hát ez a Sanyié. :D
Bocs, nem vagyok ismerős a blogon, talán harmadszorra vagyok itt. :)
Egyébként legutóbb valahol Mohács után láttalak szembe jönni (én Pécs felé jöttem). Szép ótó! :)

Brigi \"B. A.\" főnöke 2010.09.01. 02:06:08

@GSX-R: Jaja, kb. akkor készült, amikor azok a nagy esők voltak. Exifből sajna nem derül ki, hogy mikor, Nokia telefonnal készült, és az nem ment el ilyeneket.

Kifordított kacagány 2010.09.03. 08:38:06

egyszer parkoltunk az árkád tetején. miután kb másfél óra alatt se tudtunk róla lekecmeregni, inkább otthagytuk a kocsit és gyalog mentünk tovább a dógunkra. később azért visszamentünk érte:)