Igen nagy bajban vagyok, mert ezer dologról írhatnék, s időm kevesebb, s sokszor azt se tudom kit- s mi érdekel. Így a témaválasztás szabad... Igazából a tudás (ha Robert M. Pirsig-től vehetek gondolatot) egy folyóhoz hasonlít. Folyik a medrében, hordalékot hoz (felesleges információt), s ezért egyre szélesedik, sekélyesedik. Hát az internet - és nemkülönben a mai oktatás - pont ezt teszi. Egyre nehezebb a lényeges információt megtalálni, annyi felesleges hírt kapunk. Minden médiából ontják ránk a híreket, mindenki tudja a tutit, a másik meg hülye, mert a másik véleménye nem igaz. Meghát a legjobb a legnagyobb a giga, mega, vega. Köszi Amerika, sokat tanultunk tőletek.
Hogy miért is tartok ilyen szokatlan bevezetőt? Hát, ennek oka van. Ugyanis a jövőkeresés, a jövő illetve a közeljövő járműve is ilyen elméleti kérdés. Minden gyár fejleszt valamit, s előbb-utóbb valaki, valamit sikeresen továbbfejleszt, mert valami merőben új - forradalmi változás következik be. De mi van, ha ez nem mostanában lesz? Úgy értem nem egy, kettő vagy öt év. Mert az AIDS gyógyszerére is várunk például egy ideje, pedig a vírus ismert...
Mielőtt belemennék a lehetséges variációkba, azért egy kicsit gondolkozzunk el.
Például arról, hogy mit is jelent az autómobil. Mire tervezték, s hova fejlődött. A négykerekű, tetővel ellátott helyváltoztatásra alkalmas eszköz, ami személyeket, esetleg némi csomagot szállított.
Aztán egyre nőtt az igény, hogy erősebb, csendesebb, gyorsabb, kényelmesebb, biztonságosabb legyen. Így jutottunk el addig, hogy az autók nőttek, híztak, és lassan megteltek (és telnek) olyan felesleges dolgokkal, amire soha nem lesz szükségünk. Nem értjük meg a jelentését, a használatára pedig a legtöbbünk sose lesz képes. Egy kicsit olyan ez számomra, mint amikor a férfiember a 20-as évei végén lassan de biztosan elkezd hízni és negyvenévesen már sörhasa lesz és nem is érti hogy történhetett ez. A nagyobb modelleknél bevezetett újdonság 5-10 év múlva a kisebb modellekben is megjelenik, először választható extraként, majd szériatartozékká válik. Ezzel persze semmi baj nincs, de ha csak azt vesszük alapul, hogy a régi 80-as évekbeli passat mind méretben, mind súlyban lassan-lassan megegyezik a Poloval, akkor megállhatunk elgondolkodni.
Vagyis egy alsó kategóriás méret átlép a felső kategóriába.
Még jó, hogy az átugrott középkategóriának is van alsó és felső fele is… És akkor feltalálják a mikro autókat, és újra eladnak valami újdonságot, ami már 30 éve is létezett. Nézzük egymást hülyének. (Na ezt tulajdonítom az amerikai módszernek)
Miért is látom ezt hátránynak?
Nagyon egyszerű. Annak idején amikor az új A8-at elkezdték gyártani az Alu kaszni legnagyobb előnyét abban határozták meg, hogy 100 kilogrammonként fél litert lehet megtakarítani.
A fenntarható fejlődés miatt kis híján egyhelyben topogunk. Iszunk még egy sört, mert sokat vizeltünk az előző korsók miatt. Nyilvánvaló a végeredmény, nem? Etetnek-itatnak minket azzal, hogy ezt vedd meg, mert ez tényleg jobb, mint az előző modell. Aki a 30-as éveiben van, nyilván emlékszik arra, hogy gyerekként külföldi nyaralások alkalmával 70km/órás sebesség mellett a zajos autóban ülve nézte a robogó tájat és boldog volt, mert a környezet más volt és tudtuk, hogy nyaralunk, és úgyis megérkezünk a tengerpartra (például). Nem merült fel az igény, hogy a fejtámlából, vagy a tetőről lenyíló LCD kijelzőn nézzek addig mesét.
Szerencsétlen mérnökök hada próbálkozik a motor és hajtáslánc hatásfokának növelésével, az energiafelhasználás csökkentésével, de a marketingesek gyorsabbak, és létrejött előnyt egy pillanat alatt eltüntetik. Szóval minden high-tech körülöttünk, amire akkor eszmélünk majd rá, ha javíttatni kell. És jön a válaszút, hogy megint adósítsuk el magunkat újabb 5-7 évre, vagy mi….
Aki idáig elküzdötte magát annak kifejtem már a véleményem, hisz megérdemli.
Szóval a merre haladunk egy jó kérdés. A jelenleg rettenetes rossz hatásfokkal dolgozó villamos autók (ide tartoznak a hibridek is) az előbb felvázolt úton haladnak. Az autó életciklusa alatti teljes környezetszennyezés magasabb, mint egy most húszéves autó esetében. Bocsi, de nem túlzok. A hidrogén, a tüzelőanyagcella, a bioüzemanyagok ugyanígy alternatívát és nem megoldást jelentenek. Egyszerűbb, ha egy táblázat megmagyarázza a helyzetet.
Szóval a folyadékok közül a legsűrűbb, legnagyobb energiatartalmú és legjobban kezelhető anyag a benzin és a dízel. Előállításuk olcsó, kevés energiát igényel. Persze az ötvenes években kb egy kőolaj hordónyi energia kellet száz hordó felhozatalához, most viszont egy a tízhez az arány, és romlik… Az elmúlt hetekben hallottam a rádióban egy, az orosz gázfüggésünkkel kapcsolatos riportot, s ezek szerint kb. 40 évre elegendő kőolaj, 60 évre elegendő földgázzal rendelkezünk. (Persze jóval többel, csak nem gazdaságos a kitermelése)
A gáznemű üzemanyag a Hidrogén nagy jövő előtt állhat, de az előállítása magas CO2 kibocsátással jár - értsd túl nagy energiabefektetéssel.
Ezek alapján majdnem kézenfekvő a megoldás, amit az autógyárak követnek. Benzines és dízel erőforrások, jobb hatásfokkal. A kettőt szétválasztandó a dízel túlzottan nagy egészségkárosító hatása és a szükséges emisszió csökkentő berendezések tömege, összetettsége és bonyolultsága nem szolgál a személygépkocsiknál megoldással. Számomra (lehet vitatkozni velem) zsákutca. Szóval benzin. Kicsi, feltöltött úgynevezett downsizing technológiás járművek. Lásd az év motorja 2009-ben a VW 1.4 Twincharge (180LE) motorja, ami 2010-ben is abszolút elsőséget szerzett.
Megelőzve az oly precíz, kiváló japán erőforrásokat is. Egy év alatt se sikerült felülmúlni, és ez nem szorul szerintem magyarázatra…
...és a végére hagytam a poént, a mi rejlik egy liter benzinben.
Induljunk el az ötvenes évekből.
1950
Egy liter benzinnel 5 kilométert lehetett megtenni. (20l/100km)
Ádáz küzdelem és feltornázták a nyolcvanas években 10 km-re.
1990
További erőfeszítések és máris 12-15km lett elérhető.
Ma már 20-25km is megtehető egyetlen liter benzinnel.Ha nem lenne ilyen energiaéhségünk, akár 30-40 km se lenne elképzelhetetlen.
De mi lenne ha sarkítanánk a dolgot? Úgy értem a mai eszközökkel mennyi a maximálisan megtehető távolság egy literrel, ha teljesen lecsupaszítjuk a ”járművet”? Meglepő, de nem 50, nem 100km. Még csak nem is 1000, hanem 3000km felett van. Erre írták ki a Shell eco-maraton versenyt.
Ha csak valami világrengető megoldással elő nem állnak, a közeljövő 5-10 év meghatározója marad a belsőégésű motor, ezen belül a (turbo) feltöltött kis hengerűrtartalmú benzines járművek. Már csak egy dologra lenne szükség. Egy mederkotrásra. Kideríteni, hogy tényleg mire lenne szükségünk az autóban, mi az ami maradhat és mi az, ami felesleges. A folyó zavartalanul tovább folyhasson, a sok hordalékot és szemetet pedig el kellene tűntetni az autókból...
hozzászólások