hozzászólások

  • attesz86: Sziasztok, nekem ez a repülés tetszik: youtu.be/MyyTdi8RK9E A hajtóműről bővebben: www.hunjettur... (2011.04.09. 13:57) Hatejamo hét - Nem esik le!
  • wagnergabesz: Üdv.! Én vagyok a Gerle építője. A műrepülő vitorlázó, még hajtóművel sem tudja túllépni a 15-20... (2011.04.04. 20:11) Hatejamo hét - Nem esik le!
  • Sutheo: Nekem az volt a leggázabb amikor apám fiestájában (2006-os a kocsi) kellett izzót cserélni. Az els... (2010.10.30. 23:57) Milyenek a mai autók egy szakember szemével?
  • ColT: @J.G.: A melóhelyemen ingyenes a parkolás (ipari övezet). A melóm meg megköveteli, hogy rohangássz... (2010.10.24. 01:02) Parkolówestern - SZÍVj!
  • Kifordított kacagány: @J.G.: a hely az enyém, meg a tiéd, közterület. a mi pénzünkből épül és a mi pénzünkből tartják ka... (2010.10.20. 09:14) Parkolówestern - SZÍVj!
  • Utolsó 20

várható időjárás

DeLuxe videók

Partnereink

Rendezvény

Hatejamo hét - Nem esik le!

2010.09.22. 10:10 | Sanyi. | 25 komment

Címkék: modell kiállítás rc a 10 mb 339 sugárhajtómű hatejamo f 5

Vasárnap jutottam ki végül a Hatejamora. Marcival mentünk, így miután belefutottunk az Ismeretlen Pécsi Költőbe – aki épp egy Afganisztánt is megjárt zászlóssal diskurált –, rögtön a külső kiállítótér felé vettük az irányt, ahol nemesikle.hu standja állt.

A nemesikle egy Pécs környéki RC repülő modellező alakulat, akik - mint egy valós század - a Pécs-Szilágy bázisreptéren települnek.

A reptér már önmagában egy hihetetlen történet. Nekem ott kezdődött, hogy többször elmentem mellette kocsival, és sehogyan sem sikerült rájönnöm, mi a bánatot keres a semmi közepén egy hinta, pár pad, és egy üzenő-fal.

Aztán beszédbe elegyedtem az egyik gép mellett posztoló „hajózóval”, és hamarosan világossá vált, miért is vannak ott ezek a tárgyak. Szó-szót követett, és egyértelművé vált: Fanatikusokkal van dolgom. Nem csak egy placcot szereztek, hanem valóban egy első osztályú repteret üzemeltetnek. Futópályát tartanak karban közel 15000m2-en, és nem feledkeznek meg a kiszolgáló létesítményekről sem – így került oda a hinta, és a padok. Hamarosan pedig árnyékot adó fák is lesznek.
Bezsebeltünk gyorsan egy invitálást valamelyik hétvégi röptetésre, aztán nekiestünk a statikus sornak.

Az első gép a meghökkentő méretű Kobuz-3 vitorlázó volt. A méret mint kiderült nem véletlen, hiszen ez valóban vitorlázóként repül. Eredeti felállásban egy motoros vontató húzza fel – pont mint egy igazit. Ahhoz, hogy értékelhető ideig maradhasson a levegőben és élvezhetően lehessen manőverezni vele, szükséges a méret és a tömeg.

Ez a példány azonban más volt. Nem volt nehéz kiszúrni a gép tetejére biggyesztett eszközt. Azonnal sikerült felismerni hogy miről van szó - bár nem nagyon hittem a szememnek -, és őszintén megdöbbentő volt ebben a méretben látni.

Bizony, ez egy gázturbina.

Ezzel a megoldással a gép saját erőből képes a felszállásra, és a JetJoe hajtómű 6 kg-os tolóereje nagyságrendekkel hosszabbítja meg a levegőben tölthető időt. Mint megtudtam a cucc alapjárata 40.000 fordulat/perc, míg a maximális üzemi fordulatszám 160.000 f/min. Őrület.

Az őrületet döbbenet követte. Miután felegyenesedtem a hajtómű mellől, egy gyönyörűen kidolgozott, hatalmas F-5-ös vadászgépen akad meg a tekintetem.

A gép a svájci Patroullie de Swiss műrepülő kötelék festését viselte, ami igen dekoratív. A vadászgép törzskialakítása kedvez a sugárhajtómű – mert természetesen ez is az volt – elhelyezésének anélkül, hogy megbontanák a hiteles külsőt.

A tömegközéppont környékén elhelyezett repülőbenzin tüzelésű hajtómű 600 fokos égésgázait, egy hosszú fúvócső vezetik ki a két stilizált „eredetiek” között.

Maga törzs üvegszálból készült. Itt kapott helyet a vezérlőegység, a hajtómű és a tüzelőanyag tartály. A futók fixek, de ez nem sokat vesz el az élvezetből. Az árát ne kérdezzék…friss szerzemény.

A Northorp (USA) F-5 prototípusa 1953-ban szállt fel először, és a keresztségben a Freedom Fighter (Szabadságharcos) nevet kapta. A tervezés fő csapásiránya, egy egyszerű, olcsón előállítható, és karbantartható, nagy mobilitású vadászgép létrehozása volt. Az remélt siker nem maradt el. A világ számos országában rendszeresítették a típust, és licenc alapján Kanada és Spanyolország is gyártotta.

 

1975-ben megjelent a továbbfejlesztett E változat, Tiger II néven futott be szép karriert. Az új modell erősebb hajtóműveket, és lényegesen fejlettebb elektronikát kapott. Többek között Svájc is licenc alapján készített saját légiereje számára gépeket. A gyártó az idei évig vállalt garanciát a szolgálatban tartás feltételeinek biztosítására. 

A gépet sajnos nem láttuk repülni, de állítólag tudja mindazt kicsiben, amit idén Kecskeméten láttunk a nagyoktól.   

Az F-5-ös mellett egy méretarányos, gyönyörű Gerle 13 következett. Bizonyára az eredeti gép magyar konstruktőrének is könnyeket csalt volna a szemébe a gondosság, ahogy a modell minden porcikájánál látszott a kidolgozottságra való törekvés. Az „öreg” kétfedelűt egy 15 cm3-es kétütemű motor hajtja.

Elméláztam kicsit a formán, aztán arra lettem figyelmes, hogy a kisfiam hívogat. Ott állt a soron következő gép mellett, amibe simán bele is fért volna. Az Ultimate saját építés. Kitűnően manőverezik, és ami igazán megdobogtatja a szívemet, az a meghajtást biztosító 197 cm3-es boxermotor - ami eredetileg repülőgépek számára lett kifejlesztve, és onnan került különböző két-, és négykerekűekbe.

Miután kellőképpen végignyálaztuk a jó 3 méteres fesztávú gépet, egy pillantásra visszamentünk még a svájci színekben pompázó zsebvadászhoz. Kérdeznem sem kellet, pár másodperc múlva márt dőlt is rám az információáradat. Kiderült, hogy van a csapatban egy „igazi” Szu-27-es is – amiről a repülés iránt kicsit is érdeklődők tudják, hogy a nemzetközi bemutatókon a leglátványosabb programot repülő típusok egyike. Sajnos nem hozták el, mert az orosz viszonyoknak megfelelő állapotban van, inkább nem mutogatnák, de annyit elárultak, hogy a „játékok” között is a Szuhoj a király.


Remélem majd egyszer látunk kicsiben is egy kobrát.

Szóltak a srácok, hogy nemsokára megmutatják a sugárhajtóművet a nagyközönségnek – lesz egy gurulóba az A-10X-el. Repülni sajnos nem tudnak, ahhoz nincs elég nagy tér.

Az A-10X, az amerikai haderő A-10 Thunderbolt II-ének, gyengébben kidolgozott modell változata.

Elindultunk hát a nagy kiállító tér felé - ahol a veterán autók voltak -, de épp hogy beléptünk a csarnokba, felsivított valami. Kezdődött a gurítás!

Miután végignéztük a showt - ha már ott voltunk -, gondoltam bekukkantok a csapat kocsijaiba. Nem kispályások. Mindenki vagy utánfutóval, vagy átépített furgonnal jár, amik magukba foglalnak egy-egy komplett műhelyt, és a tulaj teljes gyűjteményét.

A sor végére maradt még valami. Előkerült egy gyönyörű Aermacchi MB339-es modell is - sajnos nem sikerült lefényképeznem -, ami a Frecce Tricolori olasz műrepülő kötelék egyik gépének tökéletes másolata volt. Még a különleges kivilágítás is egyezett az eredeti gép speciális rendszerével.

A modell - a tulaj szerint - szintén igen jó repülési tulajdonságokkal bír. Gyönyörűen műrepülhető, és rendkívül alacsony sebességgel is a levegőben marad.

Őket is láttuk Kecskeméten repülni!

 




A bejegyzés trackback címe:

https://sopianaedeluxe.blog.hu/api/trackback/id/tr212308017

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

BeeTm · http://beeproject.atw.hu 2010.09.22. 16:43:17

Jutúbon az az RC c-17 globemaster meg a concorde az azért odabasz rendesen...

falco peregrinus 2010.09.22. 17:37:29

Nem vagyok egy nyelvtannáci, de ennyi elgépeléssel és értelemzavaró nyelvhelyességi hibával (vesszők, mondatfogalmazás, stb.) már komolyan fárasztó olvasni a szöveget. Kár, mert a téma amúgy érdekes.

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2010.09.22. 18:08:47

Azért egy Pugacsov-kobra manővert én is megnéznék egy modelltől. A gázturbina egyébként házi készítésű?

Sanyi. · http://www.sopianaedeluxe.blog.hu 2010.09.22. 18:27:13

@scheerti: :)
Nem.
...de amióta láttam,a háztáji felhasználáson töröm a fejem...

arthur877 2010.09.22. 18:59:52

@scheerti: 160.000 fordulatra otthon el tudsz készíteni egy turbinát...? XD
Ahhoz már olyan precíz megmunkálás kell, hogy csak profi ...

feketenap · http://www.zoldszempont.hu 2010.09.22. 20:27:41

Kocsiba is be lehet építeni ezeket?
Lianába kéne, mert baromira nem megy.

ColT · http://kilatasgaleria.blog.hu/ 2010.09.22. 20:41:40

Wááááhhh és én ezt nem láttam :(

Tigrincs82 2010.09.22. 20:47:35

Gyerekek! Tudom, hogy blog.hu meg minden, de nem normális, hogy a Su 27-es videót 6 perce tölti be... Nektek is kötelező az indavideót használni??? Legalább a youtube-os linket rakjatok mellé... Köszi: egy külföldről internetező olvasótok.

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2010.09.22. 20:48:53

@arthur877: Kéretik jól megfigyelni, hogy ott mi pörög 160 000-et. Igen, egy turbó. Igaz, kicsit nagyobb, mint ami a modellrepülőn van, de egyáltalán nem kivitelezhetetlen. De van trükk az utánégetőre is.

A Lianába meg rendes olajat kell tenni, nem kacsazsírt, meg teszkós 10W40-et, hátha segít. De jó a kínai GPS is. Ha az 190-et mutat, akkor mész nagyjából százharminccal. A lényeg, hogy te elhiszed. Ha más nem is.

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2010.09.22. 20:53:33

@Tigrincs82: Külföldről nem megy az indavideó.

Tigrincs82 2010.09.22. 21:25:46

azért menni megy, de rohadt lassú!!! ami az index címlapján van magyar film, na az kiírja, hogy mivel külföldön tartózkodok, nem tudom megnézni. minden más megy. Csak kinő a szakállam, mire betölti...

mondeo_v6 2010.09.22. 21:34:56

egy 8kg tolóerejű RC gázturbinát már 480.000 magyar forintért is meg lehet venni hazai modellboltban ...a 16kg tolóerejű kicsit drágább 830
nekem csak 8.5ccm-es 2T dugattyúsom van, meg kisebbek, de azok sem ingyen vannak :S

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2010.09.22. 21:45:10

@Tigrincs82: Vannak országok, ahonnan nem megy egyáltalán. De évgülis "szerencséd" van, hogy legalább elindult. :)

Luighi 2010.09.22. 22:14:52

@mondeo_v6: Annyiért szerintem lehet komplett MIG-et is venni ha jókor vagy jó helyen!

mondeo_v6 2010.09.22. 22:39:08

persze kínából lehet rendelni biztos olcsóbban(talán), de ez az az ár, amiért besétálsz egy pesti modellboltba és kezedbe adják dobozban. emellé még kell egy repülőgép, távirányító, starteszközök, üzemanyag, elektronika.
Egy kb 2kg súlyú 1.6m fesztávú "alap" műrepülő ami nekem van kihozható távirányító nélkül 60-80e körül.

www.quicktechhobby.com/Engines/QTH%20JET%20ENGINES.htm

mondeo_v6 2010.09.22. 22:41:28

Mint a mondás tartja:
A gyermeket a felnőttől csak a játékainak az ára különbözteti meg :D

petru 2010.09.23. 04:06:28

Jo a cikk, de meglehetett volna a mar majdnem szabalyszeru magyar pongyolasag nelkul is! "Nagysagrendekkel hosszabbitja" - megis, hany nagysagrenddel? Szazszor, ezerszer, tizezerszer hosszabb?

Patás 2010.09.23. 07:19:11

Az ilyen gépek közt Nálam a következő viszi a pálmát...nem gyenge...
www.youtube.com/watch?v=Ezn9vBiYjsg&feature=related

Kókler Róbert 2010.09.23. 08:04:12

ennyi pénzből már el lehet végezni egy PPL-tanfolyamot és azért szerintem az a nagyobb élmény ha te is benne ülsz...

uki 2010.09.23. 09:48:05

@Kókler Róbert: A kettőt nem lehet és nem is szabad összehasonlítani.

sealard 2010.09.23. 09:58:46

@scheerti: dehogynem! csak valami irgalmatlan lassú.

wagnergabesz 2011.04.04. 20:11:07

Üdv.!

Én vagyok a Gerle építője. A műrepülő vitorlázó, még hajtóművel sem tudja túllépni a 15-20 perc körüli repülési időt.

attesz86 2011.04.09. 13:57:20

Sziasztok,

nekem ez a repülés tetszik: youtu.be/MyyTdi8RK9E

A hajtóműről bővebben: www.hunjetturbines.com/index.php/hu/

Üdv