hozzászólások

  • attesz86: Sziasztok, nekem ez a repülés tetszik: youtu.be/MyyTdi8RK9E A hajtóműről bővebben: www.hunjettur... (2011.04.09. 13:57) Hatejamo hét - Nem esik le!
  • wagnergabesz: Üdv.! Én vagyok a Gerle építője. A műrepülő vitorlázó, még hajtóművel sem tudja túllépni a 15-20... (2011.04.04. 20:11) Hatejamo hét - Nem esik le!
  • Sutheo: Nekem az volt a leggázabb amikor apám fiestájában (2006-os a kocsi) kellett izzót cserélni. Az els... (2010.10.30. 23:57) Milyenek a mai autók egy szakember szemével?
  • ColT: @J.G.: A melóhelyemen ingyenes a parkolás (ipari övezet). A melóm meg megköveteli, hogy rohangássz... (2010.10.24. 01:02) Parkolówestern - SZÍVj!
  • Kifordított kacagány: @J.G.: a hely az enyém, meg a tiéd, közterület. a mi pénzünkből épül és a mi pénzünkből tartják ka... (2010.10.20. 09:14) Parkolówestern - SZÍVj!
  • Utolsó 20

várható időjárás

DeLuxe videók

Partnereink

Rendezvény

Hatejamo - Expo

2010.09.20. 14:30 | IPK | 9 komment

Címkék: modell veterán expo pécsmassif hatejamo

Igazából nem voltam túl lelkes, mikor barátaim szóltak, hogy lesz ez a kiállítás. Modellek nem az én világom, maketteket építeni szeretem, nem nézegetni, haditechnikával hadilábon állok és gyanítottam, hogy veterán járműből sem lesz óriási a felhozatal. Aztán végül mégsem bántam meg, hogy kilátogattam, sőt, másnap ismét elmentem körülnézni és érdekes módon, pont az fogott meg legjobban, amire épp nem számítottam. Úgy beszéltük Sanyival, hogy szombaton én megyek ki, vasárnap Ő. Dagiszabi barátom épp itthon volt, Őt is érdekelte és Sittyiék is jelezték, hogy jönnének, barátokkal mindig vidámabb egy ilyen eseményen részt venni.


 
A bejáratnál rögtön egy katonai G Mercibe botlottunk, éreztem, hogy itt elvesztünk. Merci is, terepjáró is, Szabi számára a legkedvesebb párosítás.

A felszereltsége eléggé eltért a megszokott katonai járgányokétól, hatalmas LCD tv lógott az oldalán, két méhkaptár méretű hangszóró a tetején, profi stúdiótechnika a belsejében. Őszintén, először arra gondoltam, hogy ez amolyan katonai bulimobil, talán ezen nézik az Afganisztánban szolgálók a legújabb mozifilmeket. Aztán persze kiderült, hogy egészen más feladata van. A PSYOPS nevezetű egység a járművet arra használja, hogy a lakosság felé bemutassa a kinti újjáépítő egység munkáját. Oktatnak, tanítanak, barátkoznak a lakossággal, fontos feladat ez. Annyi érdekességet meséltek, hogy talán érdemes lesz erről egy külön posztban beszámolnunk, rajta vagyunk az ügyön, hamarosan olvashatnak bővebben a munkájukról. Pár lépésre a járműtől egy kis kiállítás volt található Afganisztánról, képekkel, népviselettel, használati tárgyakkal, két barátságos katonával. Akit érdekelt, szinte bármit megtudhatott az országról és lakóiról.

Készségesen válaszoltak a kérdéseinkre, még az afgán népviseletet is magunkra ölthettük, a lányokat burkába burkolták, mi férfiak kaftánt húztunk. 

SopianaeDeLuxe: P1030105

Három előadás is volt Afganisztánról, az Afgán szokásokról, kultúráról, kint állomásozó katonáink életéről, hiba lett volna kihagyni. Tudták Önök például, hogy a Toyota Corolla kombi a leggyakoribb autó Afganisztánban? És azt, hogy lényegében semmilyen szabály nincs a közlekedésben? Tényleg érdekes dolgokat lehetett megtudni egy teljesen más kultúráról.

Következő nagyobb részt a makettek foglalták el. A terembe belépve az jutott eszembe, hogy komolyan gondolták-e a szervezők, hogy 10 év alatt, ingyen látogatható a kiállítás. Én valószínű, hogy 10 év alatt be sem engedtem volna a gyerekeket. Egy figyelmetlen szülő és egy rosszcsont gyerkőc párosa itt nagyon komoly galibát tudott volna okozni.

Gyermekkoromban sok makettet építettem, az első egy Szojuz űrhajó volt és a későbbi darabok is az orosz technika csodáiról készült másolatok voltak. Persze nem azért, mert nem építettem volna szívesen Kübelwagent, hanem mert a kispiac sarkán lévő játékboltba, ezeket lehetett beszerezni. Nagyjából 15 éve maszatoltam utoljára össze a kezem műanyagfestékkel, de úgy látom, a tendencia nem nagyon változott. Ma is főleg repülőgép-makettek vannak túlsúlyba, de persze sokkal színesebb a kínálat. Tényleg nagyjából mindenféle járművet lehetett látni, amit valaha is megépített az ember. Rengeteg repülő, tank, hajó, autó, motor kicsinyített mása várta az érdeklődőket. 

Egy-egy érdekesebb darab előtt, hosszú perceket kellett várni, hogy egyáltalán láthassuk és valószínű, hogy a kiállítók sem unatkozhattak, folyamatosan bombázták őket kérdésekkel a látogatók. A sok érdekes darab közül leginkább a papírból készült motorkerékpár tetszett. Hiába volt mellette ott a nyers váz, akkor sem akartam elhinni, hogy tényleg papírból van. Aki kedvet kapott a makettezéshez, rögtön vásárolhatott is magának a szomszéd teremben, nagyjából bármit. Még a kiállítók közül is többeket láttam csillogó szemmel, dobozzal a kezükbe visszasietni a standjukra.

Másik nagy gyerekkori álmom a villanyvasút volt. A szomszéd bácsinak volt a pincében egy terepasztala, azon pedig mindenféle csodálatos dolog. Hegyek-völgyek, alagutak, házak és sok-sok vonat. Nagyon tetszett, mindig szerettem volna, sosem volt ilyenem. A következő terem pedig tele volt aprócska villanyvonatokkal. Hatalmas terepasztalon kanyarogtak a különféle szerelvények, pirinyó emberkék várták az élethűen megépített állomásokon az érkező vonatokat, fák, alagutak, autók tették izgalmassá a környezetet. Mivel főleg nagyfiúk játéka a vasútmodellezés, akik nagyjából akkor lehettek gyerekek, mikor én, nem csoda, hogy a legnépszerűbb dekorációs járgányok a szocialista járműparkból kerültek ki.

Wartburgok, Barkasok, Trabantok, Kispolskik, rendőr-Ladák voltak a legnépszerűbb szereplői a szépen megkomponált díszleteknek. Volt, ahol fa dőlt az útra, volt ahol egy roskadozó épületet bontottak épp el, biztos, hogy az igazi báját a modellezésnek az ilyen szépen kidolgozott részletek adják. Még a mozdonyok többsége is koszos, kormos volt, pont olyan, mint ahogy a pályaudvarokon látjuk.

A veterán járműveknek fenntartott részt nagyon szépen készítette elő a motorozás történetét bemutató reklám és plakátkiállítás. Csepel, Danuvia és Pannonia reklámok, frufrus lányok, dunakanyari idill, korabeli versenyfelhívások, pár lépéssel odébb pedig a motorok, amikről szólnak.

 A viszonylag ismertebb Csepelek, Pannoniák mellett olyan ínyencségeket is láthattunk, mint például az ikerdugattyús Méray-Puch 200, Méray JAP 500, vagy a szivartankos Csepel Turán. Percekig csorgattuk a nyálunkat egy-egy szépen kidolgozott részlet láttán, pedig a motorozáshoz egyikünknek sincs sok köze.


Aztán belépve a nagyterembe fojtathattuk a nyálcsorgatást az autókon. Igazából egyedül itt volt némi hiányérzetem a kiállítással kapcsolatban. Arra számítottam, hogy a magyarországi veterán járműpark csak egy kis szeletéből kapunk kóstolót, nem pont ez volt, ami hiányzott. Sokkal inkább az információ a kiállított járművekről. Szívesen olvastunk volna néhány szót az autókról, főleg, mert olyan is volt bőven, amit most láttunk először.
A tulajdonosok valószínű, egy egész spirálfüzetet meg tudtak volna tölteni az autó történetéről, érdekességeiről, a felújítás menetéről, ebből egy A4-es lapnyi eszenciát biztos mindenki szívesen vett volna.

Főleg a Bugatti mellett. Én nagyjából 20 éve szeretnék testközelből Bugattit látni, cirka azóta, hogy először olvastam róla és nem mertem volna rá mérget venni, hogy úgy halok meg, hogy ez összejön. Erre ott áll egy szép állapotú type 43 a placc közepén, egészen pontosan nulla információval. 

 



A mellettem álló anyuk is csak úgy tudta megmondani a fiának, hogy épp mit lát, hogy leolvasta a hűtőn díszelgő emblémáról a nevet. Pedig ha tudta volna, hogy egy soros nyolchengeres motor van az autóban, amivel a húszas években már megfutotta a 110 mérföldes sebességet, vagy hogy a roadster és a négyüléses változatból összesen 160 darabot gyártottak biztos lelkesebben mesélt volna a kicsinyének. És ha esetleg még azt is megtudta volna, hogy a legutóbb gazdát cserélt példányért nagyjából 400 millió forintot fizettek, talán még több időt is eltöltenek a nézegetésével. Szóval kicsit olyan érzésem volt, hogy betoltak pár régi autót a nagyterembe, mert ilyen is kell. Nagy kár érte.

Az Expo Center szabadtéri részén kiállított pár harci jármű inkább a gyerekek szórakoztatását szolgálta. Lelkesen másztak le-föl a lurkók az eddig csak képen, vagy filmben látott járművekre, folyamatos gyerekzsivajtól volt hangos a placc, még a rossz idő ellenére is. Először furcsálltam is, hogy ott merik hagyni őrizetlenül a gépeket, aztán rájöttem, hogy igazából egy picinyke gyermek, elég kevés kárt tehet egy tankban.


A szintén kint lévő modellrepülő bemutatóról sajnálom, hogy lemaradtam, az elején még meg tudtam nézni a kiállított gépeket, aztán amire visszatértem volna repülés közben is megnézni őket, eleredt az eső, elmaradt a röptetés.


Nem úgy, vasárnap, amikor sikerült felvenni az egyik bemutatót!

(Sanyi)

Mindent összevetve egész kellemesen csalódtam a kiállításban. Pécsi mércével mérve, kifejezetten nívós, hangulatos esemény volt. Tüske persze maradt bennem a már említett veteránautós rész, illetve a csapnivaló parkolás miatt. Az Expo melletti hatalmas, nagyjából 1000 férőhelyes parkolót szombaton nem használhattam, mert nem volt karszalagom.
 
Onnantól, hogy átvettem a belépőjegyet persze már volt, de sok kedvem nem volt kimenni és átparkolni. aztán vasárnap már nagy vidáman mentem vissza, szalaggal a kezemen, de akkor is elhajtottak, mégpedig azért, mert aznap azt a parkolót a „külföldi autóbuszoknak” tartották fenn. Egy cirka 1000 férőhelyes parkolót, nagyjából 5 busznak. Vasárnap ráadásul még az Expo melletti vásártér sűrű forgalma is megnehezítette a parkolást, és az sem jelentett könnyebbséget, hogy kikapcsolták a villanyrendőrt az Expo melletti kereszteződésben. Szóval a parkolásért bevéstem egy hatalmas elégtelent, ezzel együtt is azonban egy masszív négyesre értékelném a rendezvényt. Reméljük a szervezőknek is bejött a számításuk és jövőre is találkozhatunk velük ugyanitt.
 




A bejegyzés trackback címe:

https://sopianaedeluxe.blog.hu/api/trackback/id/tr502309833

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Dagiszabi 2010.09.20. 19:16:30

A G tényleg megér mégegy külön misét.

Hogyhogy nem a térdelős képet raktadbe a csajommal? :)

Aztán volt még ott vasárnap valami amit nem is láttál és talán ez volt az egyik legérdekesebb, de legalábbis a legkevésbé szokványos. Mikor katonákkal, tankokkal lejátszottak egy csatát. Na az nem az a megszokott statikus kiállítás volt.

Aztán a terepasztalról még annyit érdemes elmondani, hogy több náció dolgozott együtt és telefonon angolul komunikáltak az egyes vasútállomások egymással és konkrét menetrendjük volt. Nem csak úgy sihuhuztak ide-oda ész nélkül.
Aki viszont odabaxós "terepasztalt" akar látni, az menjen el Hamburgba ide: www.miniatur-wunderland.de/

Schneider2 2010.09.20. 19:57:34

Sziasztok! Itt bővebben is írnak a Bugattiról: www.autopult.hu/index.php/barpult/blog/1064-veteran-bugattit-lattunk-egy-kiallitas-karikaturajan
Hozzátok hasonló véleménnyel..

Schneider2 2010.09.20. 20:03:52

A parkolásról annyit, hogy a vásártér volt hivatalosan kijelölve, ahol kb 8000 autónak volt hely, a többi hivatalosan rendezvény helyszín volt. A tájékoztatás is gyenge lábakon állt, szombaton a vásártér tök üres volt és 18 ember vigyázott a semmire.

IPK 2010.09.20. 20:22:12

@Schneider2: no, nem csak én hiányoltam az infót az autóról, jól van.

IPK 2010.09.20. 20:29:17

@Dagiszabi: még titkoljuk katával :)

Dagiszabi 2010.09.20. 20:55:46

@Schneider2:
A szervezésről még annyit, hogy én péntek reggel fél hétkor mentem dolgozni és kanyarodtam az elkerülőről a pláza felé. Aztán ahogy befordultam megállt az előttem lévő suzuki. Majdnem nyomtam reflexből egy kickdownt mikor láttam, hogy meg akar fordulni előttem. Épp kezdtem volna anyáznim mikor megláttam, hogy kerítés van keresztben az úton. Az a jó kis mobil átlátszó fém. Szürkére horganyozva, hogy nehogy lássa a félsötétben a paraszt aki még fel se ébredt. Szóval ha a Suzuki nincs én simán átmegyek rajta.
Semmi nem utalt rá, hogy le van zárva az út, csak a kerítés.

Schneider2 2010.09.20. 22:11:26

@Dagiszabi: huh, mázlid volt. Sajna elkapkodták a dolgot. Igazság szerint egy héttel a rendezvény előtt ültették össze az illetékeseket és sokkal több látogatóra számítottak, ezért volt a sok katyvasz. Még különjáratot is szerveztek, mert azt hitték nem lesz elég parkolóhely a környéken. Aztán a kutya nem tudta, mit csinál a farka. Pedig az ötlet jó volt. A pénzt nem tudom honnan szerezték, de vastagon veszteséges lett a vége.

ps3peter 2010.09.20. 22:13:16

Akit érdekelnek a régi autók, annak ajánlom a sinsheimi Technikmuseum meglátogatását, Európa egyik legszebb gyüjteménye található ott, jó néhány gépészeti, légiforgalmi és haditechnikai érdekességgel egyetemben.
Én már háromszor voltam, és még mindig találok új érdekességeket.
sinsheim.technik-museum.de/highlights-im-museum