hozzászólások

  • attesz86: Sziasztok, nekem ez a repülés tetszik: youtu.be/MyyTdi8RK9E A hajtóműről bővebben: www.hunjettur... (2011.04.09. 13:57) Hatejamo hét - Nem esik le!
  • wagnergabesz: Üdv.! Én vagyok a Gerle építője. A műrepülő vitorlázó, még hajtóművel sem tudja túllépni a 15-20... (2011.04.04. 20:11) Hatejamo hét - Nem esik le!
  • Sutheo: Nekem az volt a leggázabb amikor apám fiestájában (2006-os a kocsi) kellett izzót cserélni. Az els... (2010.10.30. 23:57) Milyenek a mai autók egy szakember szemével?
  • ColT: @J.G.: A melóhelyemen ingyenes a parkolás (ipari övezet). A melóm meg megköveteli, hogy rohangássz... (2010.10.24. 01:02) Parkolówestern - SZÍVj!
  • Kifordított kacagány: @J.G.: a hely az enyém, meg a tiéd, közterület. a mi pénzünkből épül és a mi pénzünkből tartják ka... (2010.10.20. 09:14) Parkolówestern - SZÍVj!
  • Utolsó 20

várható időjárás

DeLuxe videók

Partnereink

Rendezvény

Csipkerózsika a Ferencesek utca 42-ben

2010.09.08. 10:05 | Sanyi. | 57 komment

Címkék: veterán renault r8 r10 utcán láttuk

Olyan mint egy grimm mese,
nem dobban a szíve se.
Fák alatt alussza álmát,
várja a fehér lovon érkező párját.

Mohos rejtekén várja a helyi nirvánát...

A belváros szívén vezet át a Ferencesek utcája. Középkori és reneszánsz házak, mély kapualjak. Ódon, rejtett udvarok. Vén fáskamrák ezernyi titokkal, generációk poros emlékeivel. Lányok, anyák, nagyanyák, dédnagyanyák játékai, félszemű babák, szakadt mackók.Minden udvaron legalább egy fa, mi évtizedek, évszázadok óta követik a házban élők mindennapjait.

Egy ilyen udvaron bukkantam erre a falevelekkel borított, mohosodó, horpadt tetejű jószágra. Tetejét avar lepte, múltját vastagon eltemetve. Kora ellenére magabiztosan áll az egykor szebb napokat látott fakó kasztni.

Belül minden ép, de érezni az idő szagát. Látni az évek hatását. De mindez a mélabú, nem fedheti a faros csinos formáit, a kedves króm, baba-kék játékautó formát. 


De nem volt ez mindig így!

A Renault 10 a 8-as testvérmodellje volt, mindkettő kis méretű családi autónak készült. A francia gyártó a ’60-as években dobta piacra őket. A 8-ast 1962-ben, a 10-est – a magasabb felszereltségű változatot – pedig 1965-ben. Mindkettő forgalmazását 1971-ben fejezték be. A típus karrierje azonban itt még nem ért véget, a licensz jogokat több ország is megkapta, így gyártása Bulgáriában (Bulgerrenault), és Spanyolországban is folyt, egészen 1976-ig. No és persze ne feledkezzünk el keleti szomszédainkról sem, Dacia néven 1968 és 1971 között dobták piacra a Románok 1100-as típusjellel.

A 8-as már első pillantásra is megdöbbentően emlékeztet az alfa első kerék hajtásos prototípusára a tipo 103-ra. Ennek oka, hogy a két vállalat az ’50-es és ’60-as években kooperációban forgalmazott több típust is. A Renault terítette az Olaszok járgányait, miközben az Alfa gyártósorairól Renault Dauphine-ok, Ondine-ok, és R4-esek gördültek le. Összesen 70 502 Dauphine/ondie és 41 809 R4 készült az Alfa Romeonál.
 
Az R8-as (modell 1130) 1962 Júliusában mutatkozott be a Dauphine továbbfejlesztéseként. A kocsi legnagyobb büszkesége a négy darab tárcsafék alkalmazása volt, elsőként ebben a méretkategóriában. Az autó mozgatásáról a vadonatúj szintén hátul elhelyezett 956 ccm-es motor gondoskodott, ami 43 lóerőt teljesített.

1964-ben jelent meg a típus erősebb motorral ellátott változata az R8 Major (modell R1132), amelyben az immáron 1108 ccm-esre növelt lökettérfogatú motor már 49 lóerőt produkált. Ami ennél a fejlesztésnél sokkal érdekesebb, az a 8-as Gordini változata, amit szintén ebben az évben mutattak be.



Az R1134 már 90 lóerővel bírt, és ötsebességes váltóval rendelkezett.

A Gordinit eredetileg csak kék színben gyártották, sportos fehér csíkokkal a kocsi hossztengelyében. 1965-ben a tízesnek is kihozták a Major verzióját, ezt az orr- és a farrész eltérő kialakításáról ismerhetjük fel. Ez a típus váltotta a korábbi luxusmodellt az R8 Majort. A korai R10 Majorok is kerek lámpákkal készültek.

A ’65-ös év hozzot egy újabb rendelhető extrát is, egy a Jaeger által kifejlesztett és gyártott automata sebességváltót.

Franciákhoz méltó egyedi megoldás volt a technológia lelke. A kuplungtárcsa helyét egy ferromágneses zár foglalta el, míg maga a váltó egy a Dauphineben is alkalmazott 3 sebességes mechanikus váltó volt, amelynek minden fokozatát szinkronizálták.

A rendszert a műszerfalon elhelyezett kapcsológomb panelről lehetett irányítani, amelyen az előre illetve hátrameneti fokozatokat lehetett kiválasztani, és szót kell még ejtsünk az ezek mellett elhelyezett ún. sebességhatároló gombról is, mellyel a rögzíteni lehetett az aktuális tempót, így mintegy kezdetleges tempomatként is dolgozott az egység. A vezérlő relé dobozában elektromágneses kapcsolók vették a jeleket a műszerfal nyomógombjaitól, és az rögzítette a gázt amíg a váltó küzdött a ferromagnetikus viharral a sebességváltások között. A fokozatok kiválasztását egy szolenoid végezte, ami egy elektromotort hozott működésbe a kapcsolás elvégzéséhez. A teljesen elektromechanikus rendszer mellőzött mindenféle hidraulikát, pneumatikát, vagy komolyabb elektronikát.

Renault Caravelle Floride

A Dauphineben és a Caravelleben is alkalmazott váltó nagy előnye – a manuálissal szemben - a fogyasztás csökkenése és a típusba egyszerű beépíthetősége volt. Mindemellett azonban beárnyékolta a konstrukció jövőjét a jelentős teljesítményvesztés, és a nem túl zökkenőmentes működés réme.

1967-ben az R8 Gordini (modell R1135) faceliften esett át, ez két további fényszóró elhelyezését, és a motor továbbfejlesztését jelentette. A blokkot 1255ccm-esre cserélték, így az immáron kerek 100 lóerőt adott le. Az alapmodelleket csak 1968-ban frissítették fel. A 10-es több extrája megjelent a korábbi 8-asokon, így keletkezett az új R8 Major modell, amely végleg száműzte a kínálatból az alapmodellt. A 10-es téglalap alakú fényszórókat kapott – igen, ő a főhősünk -, amik a vadonatúj 8S verzión is megjelent, amely a széria sportos verziója volt, és az 1108 ccm-es motor kisebb szteroid kúrán átesett, 59 lóerős változata hajtotta.

A kínálat 1970-ben kiegészült még egy nagyobb egységgel is. Az 1289 ccm-es egység a szegről végről mindenki által ismert, vadonatúj Renault 12-esből érkezett. Ezzel született meg az utolsó változat, az R10 1300.
 
Az R8 család különféle változatainak gyártását a franciák ’71-ben állították le, a készletek kimerülésével, az 1973 végén állt le a forgalmazás. A Spanyol leányvállalat, a FASA-Renault folytatta a 8-as, és a 8TS – ami megegyezik a francia piac 8S változatával – gyártását egészen 1976-ig. A Spanyol gyártó által beépített alkatrészek jelentős részét Mexikóban állították elő.

Érdekes esszenciának kívánkozik még ide a végére, hogy nemrég felhívtam Csikóst – a crowa készlet Pege Aladárját -, hogy ő vezetett-e már Renault 10-est. Érdemben ugyan nem jutottunk előre – mert a Mester, valamikor az erő felismerésének hajnalán vezetett csak pár km-en át egy ilyen csodát -, viszont legalább sikító vihogásba torkollott a beszélgetés. Abban maradtunk végül, hogy valószínűleg egy jobban megépített Skoda 100-aséra hasonlíthat az élmény.

 




A bejegyzés trackback címe:

https://sopianaedeluxe.blog.hu/api/trackback/id/tr242173931

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Leadfoot 2010.09.08. 11:33:05

"Középkori és reneszánsz házak, mély kapualjak."

Hát, annyira talán nem régiek azok a házak...

"Ódon, rejtett udvarok. Vén fáskamrák ezernyi titokkal, generációk poros emlékeivel."

Viszont ezt meghatóan szépen fogalmaztad meg.

mbx porsche · http://matchboxmemories.hu 2010.09.08. 14:01:29

Én a kasztnihoz nem nyúlnék, csak műszakilag hoznám rendbe. Így sokkal jobban tetszik, mint top állapotban.

BeeTm · http://beeproject.atw.hu 2010.09.08. 14:34:41

folyt és nem fojt.

Mást jelent :)

Egyébként R8 Gordini instant get!

bervas · http://t1projekt.blog.hu 2010.09.08. 14:37:46

Ó, az R10. Emlékszem mekkora sokk volt kinyitni a gépháztetőt, és megpillantani a Dacia motort :-)

bervas · http://t1projekt.blog.hu 2010.09.08. 14:40:30

Nomeg mintha az 1000MB-hez is lenne köze a típusnak...

tommodore · http://tommodore.blog.hu 2010.09.08. 14:42:17

Remélem "vasasok" nem olvassák a blogot. :) bár ők inkább myvip-eznek. Minden esetre műszakilag rendberakva és megültetve, de ilyen külsővel nagyon ütős patkány gép lenne. Van benne valami ami megfog.

á.m 2010.09.08. 15:09:47

/off
nem Ferencesek utca, hanem Ferencesek utcája. hivatalosan.

Autopeti 2010.09.08. 15:24:20

Ez a veterános gondolkodás átka: fel lehet újitani, hogy úgy nézzen ki
, mint a másik 2344 múzeumi darab, de akkor az autó elveszti egyediségét.Ha viszont itt marad és így,akkor meg semmi sem marad belőle.

MP 2010.09.08. 15:28:11

Kicsit el van tévedve az itthoni veteránosok többsége. Miért kell egy jó karban lévő 30-40 éves autónak úgy kinézni mint egy újnak? Miért nem lehet meghagyni benne a kopást a használat jeleit?

S4mu3l 2010.09.08. 15:42:31

@bervas: renault-ban dacia motor? Meg ugye a zsiguli motoros fiatok.. :D

tommodore · http://tommodore.blog.hu 2010.09.08. 16:09:47

@S4mu3l: hú ez a téma tényleg megérne egy nagy helyreigazító cikket ! :)

atesz 2010.09.08. 16:16:14

CZ 91-56 volt a rendszáma, fehér volt R10 és csodálatos. Mi ott feszítünk előtte bátyámmal, 1971-ben, ő hat én négy. Imádtuk.

IPK 2010.09.08. 16:22:06

@atesz: (ezek szerint egyidős vagy a bogarammal :))
71-ben tényleg nagy dolog lehetett egy ilyen előtt feszíteni. akkoriban az egész családunkban csak 1 db trabant volt (CM 20-39) és az is mekkora bálvány volt.

Benyás 2010.09.08. 16:31:36

Wooow, ilyen autónk volt fehérben! (nem emlékszem, milyen motorral) Apám a szép okkersárga ezerkecskét adta el érte 80-ban, meg gondolom még némi kp-t is kellett virítson. Arra emlékszem, hogy az autópályán 2 felnőtt- 3 gyerek + tömve csomagokkal is nagyon ment. Relative, ugye, a kor királyának számító 1600-as Ladákhoz képest :-D

streetsta · http://managertoys.hu/ 2010.09.08. 16:32:57

"A fokozatok kiválasztását egy szolenoid végezte, ami egy elektromotort hozott működésbe a kapcsolás elvégzéséhez." -ezt most így hogy? Egy szolenoid mozgatott egy motort? Nem értem. Valami izé van itten. Vagy behúzótekercs, vagy motor, vagy teljesen hülye vagyok hozzá.

Sanyi. · http://www.sopianaedeluxe.blog.hu 2010.09.08. 16:43:15

@streetsta: Nem, a szolenoid csak jelt adott a villanymotornak. Sajnos nem találtam semmilyen ábrát/rajzot a rendszerről - pedig kb. 2 napig kerestem -, így csak az angol nyelvű leírásokra hagyatkoztam.
Megpróbálom megidézni Csikós dr. szellemét, hátha ő látott már ilyet élőben is.

pickapu 2010.09.08. 17:24:45

'89-ben az 1310-es Dacia, meg az ARO legkülönbözőbb variánsai mellett ilyeneket láttam leggyakrabban amikor Kolozsvárra mentünk. Csak akkor még fogalmam nem volt arról, hogy ez meg miféle szerzet.

Davyd · http://wordsofmusic.blog.hu/ 2010.09.08. 18:05:38

hű, de szívesen találnék egy ilyet én is. kéne, nagyon! :)

redriot77 2010.09.08. 18:58:34

Nem is tudtam hogy ez már full tárcsafékes volt. Azt hittem hogy ez kb. egy Dauphine csak új kasztnival. Hát nem... Mi volt ennek az utóda? R6?

Érdekes arányai vannak: hosszú motorház és csomagtartó, középen meg egy összenyomorított hely az utasoknak. A két méteremmel szerintem nem tudnám vezetni, max. a J1-re tudnám bepréselni magam... Mekkora hely volt ezekben???

Hiába tűnik jó kis autónak az R10, azért jó bizniszt csináltak a románok, mikor megszerezték ehelyett az R12 licenszét. Azért az mind kényelemben, teljesítményben, megjelenésben más kategória volt.

mallac 2010.09.08. 19:47:09

Emlékeztet a 2140-es moszkvicsra,a hátsó szekció főként.Lehetséges?

mallac 2010.09.08. 19:49:13

A caravelle viszont nagyon csecse

Miki-oooo 2010.09.08. 20:28:58

Áll/állt egy ugyan ilyen fehérben a vásártéren is, a Móra F felőli kerítésnél lévő nepperek egyikénél. Pontosabban fekszik/feküdt, mert már az is talajt fogott. Nem tudom, hogy ott van-e még, mert lehúzta a rolót az egyik utcafronti díler, lehet, hogy pont az akinél ez is volt.

Egy dolog tetszik ebben az autóban, mégpedig az első lökős. Manapság minden gyártónak az a fejfájása, hogy hova rakják a rendszám keretet, hogy ne rontson túl sokat az összképből. Ők meg egyszerűen körbejárták a lökhárítóval :)

gig-big 2010.09.08. 20:50:56

Szép autó... gyermekként láttam ilyeneket Brassóban 1977-1980. A Dacia első szériája volt.

gájás68 2010.09.08. 22:03:14

@bervas: Faternek volt eg 65-ös kiadású R10-ese.Azon tanultam meg vezetni.Amaga korában egy finom kisautó volt!4 tárcsa,automata szivatós solex karbi(egy igazi műszer!),15 colos kerekek,és olyan finoman zümmögő motor.hogy élvezet volt halgatni.2 sebességben símán kihuzathattd 65-ig mindenféle mellékzörelyek és daddogások nélkül!SEMMI köze a dácia-hoz,és aki a skoda-hoz hasonlítgatja,az soha életében nem ült R10-esben.(vagy skoda-ban)

B.GY. 2010.09.08. 22:19:58

R10-esben ültem életemben először.Faternak ilyen volt 1971-ben,azzal hozott haza a kórházból.Kár,hogy nem emlékszem rá:)

Higany 2010.09.08. 22:47:52

Apámnak talán az első autója volt. Annak ellenére, hogy a francia autókat gyerekkora óta hűen kedveli, az R10-ről csak rosszat hallottam tőle. Képzelem milyen állapotban lehetett egy húszévesek számára elérhető árú, használt nyugati autó a hetvenes évek közepének Magyarországán... :))

csiky944 2010.09.08. 23:42:49

@redriot77: az,az r6,aztán az r14 majd az r9/11 és tovább
tkp a mai megane vonal

streetsta · http://managertoys.hu/ 2010.09.08. 23:50:08

@Sanyi.: Elolvastam a vonatkozó bejegyzéseket. A "szolenoid" és az elektromotor egymástól függetlenül dolgozott, bár azért volt közük egymáshoz. A szolenoid (én olvasatomban behúzótekercs) az egyes-rükverc és a kettes-hármas tengelye közötti előválasztást végzi. A motor (reversible, szintén az én olvasatomban kétirányú) pedig az éppen aktuális sebességi fokozatba húzza be a fokozatokat. A tempomat jellegű megoldás működését nem láttam sehol leírva, de elvileg van sebesség szenzor, meg fojtószelep-állítási lehetőség, szóval ezen a környéken lesz a megoldás.

Beaver100 2010.09.09. 03:13:59

A hetvenes evek elejen az akkori EDDA zenekar egyik zeneszenek volt egy Renaultja amit neha vezettem (koztuk -veluk lodorogtem) igazan nagyszeru auto volt abban az idoben ki tunt a Skodak Moszkvicsok es hasonlo szocialista remekek kozott.

bervas · http://t1projekt.blog.hu 2010.09.09. 07:49:09

@gájás68:

Az 1000MB hátsó futóműve és váltója jó közelítéssel a Dauphine alapján készült. A szerszámgépeket is franciák szállították.

bervas · http://t1projekt.blog.hu 2010.09.09. 07:50:51

@gájás68:

Az R10 1239 cm3-es motorja ugyanaz a szabvány Renult egyenmotor, ami a Dauphine-tól a Twingo 1-ig benne volt minden kis Renaultban, 850-től 1400 cm3-ig. Ránézésre ugyanúgy néznek ki.

bervas · http://t1projekt.blog.hu 2010.09.09. 07:51:52

@Sanyi.:

Ternai: Korszerű gépkocsiszerkezetek, esetleg Automata sebességváltók. Az összes hatvanas évek eleji félautomata benne van, talán ez is.

streetsta · http://managertoys.hu/ 2010.09.09. 09:24:02

@bervas: Tankérem, ha meg van a könyv tankéremnek, megnézné? Mermosmá engem is érdekel, mi a megfejtés -de könyvesboltba nemigen jutok mostanában, meg talán túlzás is lenne pusztán emiatt megvenni.

Sanyi. · http://www.sopianaedeluxe.blog.hu 2010.09.09. 09:37:45

@streetsta: Igen, igen! Minket is érdekelne, mert ugyan beszéltem a főjedivel, de csak tippelgetünk.
Annyi biztos, hogy a váltókron van egy gomb, ami mikrokapcsoló helyett azt a szolenoidot vezérli, ami feszültséget küld a villanymotornak. Ami a váltást végzi.

ColT · http://kilatasgaleria.blog.hu/ 2010.09.09. 10:12:48

Hm, érdekes lehet az az autó, ha arra járok, megnézem :)

...viszont a post helyesírása botrányos, figyeljetek már oda...

streetsta · http://managertoys.hu/ 2010.09.09. 10:21:33

@Sanyi.: Most már biztos vagyok benne, a szolenoid semmit nem küld sehová. Előválaszt, melyik tengelyen mozogjanak a fogaskerekek. A tekercs és a motor ilyen szempontból nincsenek összekötve. Ez a wikis bejegyzést én csak így tudom értelmezni -szinte szóról-szóra ugyanezt a szöbeget nyomják más oldalakon is.

Janiboy70 2010.09.09. 10:28:45

Hej, de jó ilyet még látni ! Apukámnak volt ilyen R10-ese, valósággal ebbe születtem. Látszólag nyugati volt, de megtudtam hogy Bulgáriából hoztak be párat. Sajnos olyan is volt, rohadt rendesen, egy agyament gumimérete volt ami nehezen volt beszerezhető idehaza, aztán volt vagy 7 éves amikor mennie kellett egy Lada kedvéért. Sajnos akkoriban is ritka darab volt, a községben csak az állatorvosnak volt hasonló, az azóta eltelt több mint 30 év alatt 1-2 alkalommal láttam csak ilyet utcán. Mindenesetre dejavu érzésem volt hogy a hangját is hallhattam a videón (igaz ez nem a kockalámpás de hangra ugyanaz):)

bervas · http://t1projekt.blog.hu 2010.09.09. 10:48:45

Itt egy korabeli reklámfilm a Jaeger automata használatáról.
www.ina.fr/economie-et-societe/vie-economique/video/CAF97069545/nouvelle-r10.fr.html

A szöveg szerint pont úgy működik, mint egy hagyományos automata váltó. A kuplung elektromágneses, utána három fokozat. Választókar helyett választógombok vannak.

bervas · http://t1projekt.blog.hu 2010.09.09. 11:00:53

Itt egy kép a kuplungról:
philippe.boursin.perso.sfr.fr/bonus/jaeger/jaeger23.gif

Azt mondja, 32 g vaspor van a komplett cuccban az U-val jelzett helyen. A P-vel jelzett izé az elektromágnes, ami kapcsolja a dolgot. Az a lényeg, hogy erős mágneses térben a vaspor összeáll, mint a kő. Ha gyenge a tér, csúszik-kúszik. Ha nincs mágneses tér, akkor meg simán elgördülnek a porszemek egymáson.

Sanyi. · http://www.sopianaedeluxe.blog.hu 2010.09.09. 11:32:20

@bervas: Mennyire beteg:)))
Régebbi Ikarusz megvan?

!!!MegaStorm (törölt) · http://www.pbcomputer.hu/ 2010.09.09. 13:09:44

@bervas:
Valójában a Dacia kapta meg a motorját, és nem fordítva.
Szóval mekkora sokk volt látni egy Dacia-ban az R10-es motort? :)

!!!MegaStorm (törölt) · http://www.pbcomputer.hu/ 2010.09.09. 13:16:12

@MP:
Nem mondanám hogy el vannak tévedve, mert szeretnék az újkori állapotát visszahozni egy autónak.
Az, hogy a "régi idők" óta ma már létezik a "rat" kategória is, egy egész más dolog, ne keverjük össze a kettőt.
Nekem pl. semmiképp se kellene egy veterán autó, lepukkant állapotban, ettől függetlenül elismerem hogy egy rat is tud jól kinézni.

stavros79 2010.09.09. 14:57:26

Nagyapámnak volt egy fehér Renault 10-ese, még újkorában vette ! A mi városunkban ekkor kb: 5-6 nyugati verda volt . Sajnos bontóban végezte, pedig gyermekkorom egyik legszebb emlékei között van .

kewcheg 2010.09.09. 15:43:37

Nekem azért tetszik, mert amikor ezek rótták pl. Magyarország útjait, még nem volt ilyen kialakult kasztja az egyes nációbeli autóknak.Minden, ami francia, német, olasz volt, az nyugatinak számított és menő verda volt
Egyik osztálytársam érettségire kapott 86-ban egy Suzuki Swiftet, na az nagyobb szám volt mint ma egy M-es BMW....

S4mu3l 2010.09.09. 21:26:15

@bervas:
"Az R10 1239 cm3-es motorja ugyanaz a szabvány Renult egyenmotor, ami a Dauphine-tól a Twingo 1-ig benne volt minden kis Renaultban, 850-től 1400 cm3-ig. Ránézésre ugyanúgy néznek ki."

- bizony így van; "cléon" és "ventoux" volt a nevük. en.wikipedia.org/wiki/Renault_Cl%C3%A9on_engine

2010.09.09. 21:26:18

Nem vészes rendbe lehetne hozni. Holnap nagy valószínűséggel úgy is arra járok, szerintem megnézem.

@kewcheg: '86? Kocka swift! abból egy GTi -t még ma is elfogadnék. :)

Sanyi. · http://www.sopianaedeluxe.blog.hu 2010.09.09. 23:34:00

@GSX-R: Ja, és az udvarban van az irodánk. Bent első ajtó balra...de, Győrben leszek:(

!!!MegaStorm (törölt) · http://www.pbcomputer.hu/ 2010.09.10. 09:06:31

@Sanyi.:
Lehetséges hogy arra gondolt, de nem hiszem hogy egy Rolls-t összevethetnénk egy szabad ég alatt roskadó Renault-val.
A Rolls-nak valóban van patinája, ennak a kocsinak sajnos elég kevés.

!!!MegaStorm (törölt) · http://www.pbcomputer.hu/ 2010.09.10. 09:15:36

@Sanyi.:
...nehogy félreérts, tisztelem és szeretem az öreg gépeket, jelenleg is folyamatban van egy restaurálás, talán éppen ezért is bökött meg a komment engem, hogy azt mondta az illető, hogy a magyar veteránosok el vannak tévedve, amiért nem tarják meg az eredeti állapotot.
Sajnos ezek a kocsik már akkor is tucatautónak számítottak - nem úgy mint egy Rolls -, nem is volt olyan áruk mint, de nem is voltak úgy megcsinálva. Emiatt eléggé leamortizálódtak, és nem lehet megtartani az eredeti állapotot.
Gondoljunk csak a korabeli gumi és műanyag alkatrészekre, hogy csak a legrosszabbakat említsem.
Láttam itthon olyan púpos Wartburgot, ami eredeti fényezésű és állapotú volt kívül-belül, de az karban volt tartva egész életében, nem volt kidobva az ég alá esőben-fagyban. Ha meg van vigyázva egy autó, engem sem zavar az eredeti állapot, legyen akármennyi idős is, de nálaunk sajnos az a jellemző hogy lelalakják a kocsikat, sempedig megvigyázzák.
Tehát szerintem az általánosítás egyáltalán nem jogos, csak ennyit akartam kihozni az egészből.

bervas · http://t1projekt.blog.hu 2010.09.11. 21:25:51

@streetsta:

Megnéztem a Ternai könyveket. Az egyik 58-as, a másik 60-as kiadás, ez még nincs bennük.

Találtam viszont egy képet, amin látszik a váltó választó és kapcsoló részének csatlakozása:
images.forum-auto.com/mesimages/118536/RTAR8automatic.jpg

Egy széria 3 sebességes váltó kapott elektromos kapcsolást.